de leuk en last van leren

Jambé spelen, voor het eerst. Compleet groentje.

Drie verschillende klanken. En dan daarmee een basis ritme spelen.

doem dada doem slap

Oja, zo gaat leren. Heel geconcentreerd, foutje, oh nee anders. weer denken. hoe zat het ook al weer.

Die fase. Die lastige fase. Je hoofd er bij houden, anders gaat het fout. Nog geen automatisme. Onwennig.

En dan heel even voelen hoe het is als je het los kunt laten. Zomaar even in het ritme. Dan gaat alles stromen. Heerlijk. (ik ga na de vakantie door !)

Even maar, want dan komt mijn hoofd er weer tussen. Het hoort er gewoon bij, dat onwennige aan het begin.

Goed om te weten hoe dat voelt. Ik geef een cursus. Straks gaan mijn cursisten nieuwe dingen uit proberen. Goed om weer te beseffen hoe ongemakkelijk dat voelt in het begin. Die eerste keer iets nieuws proberen.

Dus ruimte geven voor fouten. Ruimte geven voor plezier. Inbouwen in de cursus (maakt notitie).

Over jjvoerman

Jacob Jan Voerman. Leraar op de Vallei. Een school voor natuurlijk leren. Schrijver, verteller en theatermaker. Meer? Ik woon in Wijchen met mijn vrouw. Twee kinderen de deur uit, en twee nog lekker thuis. Ik ben een aantal jaar geleden slechthorend en uiteindelijk doof geworden. Ik hoor nu met een Cochleair Implantaat. Sinds zomer 2014 ben ik actief op de Democratische School de Vallei.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op de leuk en last van leren

  1. henk038 zegt:

    jacob jan…

    misschien wel leuk om jouw eigen ervaring te delen als je cursus gaat geven. gewoon bij de start. ideetje?

    henk

    • jjvoerman zegt:

      doe ik eigenlijk standaard al, eigen ervaringen gebruiken om aan te geven dat de dingen die ze gaan uitproberen niet meteen hoeven te lukken, nu me ook bewust dat het oefenen in de cursus zelf leuk moet zijn (succeservaring bieden, zat al in opbouw programma, maar ‘leuk’ en ‘los’ nog niet)

      • henk038 zegt:

        vooral als je lang cursus geeft zijn leuk en los wel erg belangrijke onderdelen als je de spanning en aandacht vast wilt houden en als je de leermomenten goed wilt doceren. Ik ga binnenkort een aanatl dagen van 9 a 10 uur cursus/workshop verzorgen voor collega’s. Ben nu ook aan het nadenek hoe en waar ik van de voorgeschreven lesstof kan afwijken om het leuk en los te houden. FUN factor!

Plaats een reactie